Jak se to má s trendy a co to je ten styl?

Když se poprvé potkám s klientem, vždy se nejprve zeptám, jaký máte styl a jak byste mi ho dokázali popsat? Obvykle to jde hladce. Když se později podívám do skříně, konkrétnost a jasná definice chybí. Existuje fůra značek které když seřadíte vedle sebe nejste ani jako stylista schopen říct čí jsou a pak jsou tady tací, u kterých na první dobrou poznáte, kdo je má na svědomí. A tato nepatrná definice je to, co nám odděluje styl od trendu a naopak. Takže kdo jste, co mi o sobě můžete říct beze slov, protože tím, co mi řeknete mě nutíte buďto poslouchat nebo odejít.
Již mnohokrát jsem na svém IG profilu zmínila frázi, že módní trend se mění ale styl je věčný (- ano teď vykrádám YSL ). Vlastně je to jeden z hlavních atributu či pilířů spokojeného života. Oproti trendu nám styl poskytuje ukotvení, hlubší pochopení naši osobnosti, kterou nám jednak umožnuje sdělovat beze slov okolí s kým mají tu čest stejně tak jako nám připomíná kým jsme byli když na to zapomeneme.
Cesta, jak ho nalézt je přímo úměrná vlastní sebehodnotě a rozhodně není cestou jednoduchou, musíme nejprve vědět co chceme, co nám sedí, v čem se cítíme dobře, jaké názory zastáváme a kde je hranice toho co je v našich možnostech a co v nich naopak není. Na té cestě například, podobně jako spousta módních domu sklouzneme nesčetně krát ke stylům které možná vypadají jako ten náš, ale zanedlouho se to může změnit. Z ekonomického hlediska jsou úspěšnější autentické obchody či osobnosti (osobnost dnes rovná se značka) nežli ty tuctové. Definovat vlastní styl oblékání nebo vlastní směr značky musí zákonitě zahrnovat pár výstřelu do tmy i pár přešlapů, jelikož bez cesty není cíl.
Co náš styl formuje a co ho naopak ničí?
Společnost, rodina, prostředí, práce, koníčky, volný čas i partner nebo rodina a v neposlední řadě také trend a schopnost být kreativní, k čemuž není potřeba uměleckého nadání jako spíš schopnosti vyjít na světlo a laicky se umět prodat. Mnohdy se ovšem stane ta věc, kterou vídáme velice často v dekádách střídajících se tak po pěti letech, že trend je mnohem silnějším hnacím motorem nežli naše společenské prostředí. Vídám a jistě to tak máte i Vy, tisíce videí ač na capsul šatník, či variaci outfitu jenž ač se zdají na první pohled úžasné, ve finále jsou bez nápadu a velmi snadno se dokáží slít do jednolité podoby, nastává scroll a zapomenutí konkrétního tvůrce. A zde se se dostáváme přímo do čelní srážky stylu s trendem, kde osobní styl ve většině případů umírá a my se staneme jen obětmi marketingových plánu.
Trend ale není jen v módě, je ve způsobu života, přístupu k partnerství, je o hodnotách, hranicích, přístupu ke zdraví , vnímání těla i trávení volného času. Když se tedy vezeme na trendu životního prostředí a rovnosti pro všechny, což je po letech konečně něco co má hlavu a patu, stojíme uprostřed konkurenčního boje řetězců , které produkují 10 capsul kolekcí ročně, platí statisíce influencerům a využívají nelehké situace neukotvených lidí a vlastně jediné co zlepšuje je jejich výsledovka. Pokud se na minutu zastavíme a ohlédneme se za událostmi posledních let, zjistíme, že stejně jako se měnilo vnímání módy změnil se i trend života. Skromnost vystřídal konzum, víru nevěra, přibylo násilí, nevhodné chování ba dokonce i vnímání sexuality, krásy a hodnot. Někdo sice může namítat, že je to dáno dobou, ovšem vždy je to dáno lidmi a skutečností, že v neustálém marketingovém prostředí, pokud není jedinec pevně ukotven, nemá moc šancí na to aby pod touto palbou dlouho vydržel, můžeme si sice myslet že je to svobodou, ale i svoboda je dobrým nápadem na kampaň. Takže taková dekády opakující se cash flow je pouze krysím závodem a když toto převedu na samotný šatník, odpovím změnou barvy a vzoru dle sezóny ano, ale základ ten musí stát pevně jako socha. Je jedno v jakém bude stylu , zda máme rádi, army, eklektismus, rock, eleganci nebo sport , část musí zůstat neměnná. Což se netýká jen oděvu, protože styl není jen o něm, ale také další vizáže, jako je make-up, účes doplňky atd .
Pokud tedy trend volí vyhoďme barvy z šatníku a nosme oversize, měli bychom barvy spíše ztlumit, nežli je z šatníku vyřadit úplně, čímž se přiblížíme trendu doby, nakopneme nízké sebevědomí ale úplně nezabijeme fakt co z nás dělá nás. Pokud je nám trend na párku, hanlivě řečeno, nosíme barvy famózně dál.
Určité kousky se nám do šatníku s trendem vždycky připletou, ať pro svou pohodlnost nebo nový impuls, neměly by nás ovšem donutit vykoupit zbytek obchodního domu, pouze vnést trošku čerstvého vzduchu tam, kde podobně jako v jiných sférách života můžeme čas od času pocítit vkrádající se stereotyp.
MC.